Keajaiban Nombor (Perintah) Suras di dalam Al-Quran
Keajaiban Nombor Suras di dalam Al-Quran
Sejak abad-abad awal umat Islam telah memberi perhatian kepada nombor dalam Al-Qur'an. Dr Ghanem Al-Hamad, pengkaji buku Al-Bayan fi Ad Ayel-Qur'an ( 'Inventory of the Verse Al-Qur'an' ) oleh Abu Amru Al-Dani menyebut 36 buku mengenai sains Qur ' al -'Adad ( 'The Book of Numbers' ) oleh Ata 'Ibn Yasaar (103 AH) kepada Zahr Al-Ghurar fi' Adad Ayat Al-Suwar ( 'The First Blossoms of Count Count' ) Sarjana Andalusia Ahmad A-
Salami (747 AH). Kepentingan ini tidak berkembang dengan sempurna selama berabad-abad untuk menghasilkan hasil muktamad tetapi sebagai Al Qur'an adalah firman Tuhan Yang Maha Kuasa yang menciptakan dan menyempurnakan alam semesta yang diambil kira dari segala sesuatu, diharapkan buku itu akan berbeza dari buku konvensional ditulis oleh manusia yang tidak baik.
Bagaimanapun, dengan pendakian kesedaran manusia, orang hari ini lebih mampu mengkritik dan menilai melalui sains moden dan cara lain.
Para ilmuwan berbeza dengan pemahaman mereka terhadap surah Al-Quran. Yang utama telah menegaskan bahawa perintah Suras adalah Tawqifi , iaitu dengan perintah Rasul (saw) atas arahan Jibreel Malaikat.
Sayuuti mempercayai bahawa perintah itu adalah perbuatan wahyu kecuali Suras 8 ('Anfal') dan 9 ('Tauba').
Sesetengah percaya bahawa itu adalah penghakiman bebas para sahabat Nabi, walaupun bukti untuk ini adalah tidak benar dan perkara ini bukan untuk pengecualian dalam konteks ini.
Pendapat yang menyatakan perintah Suras sebagai bukan wahyu adalah berdasarkan bukti tersirat, sementara kepercayaan dalam perintah yang diilhami oleh wahyu terletak pada bukti langsung. Walau apa pun, niat kita adalah untuk membuktikan bukti matematik untuk menyokong perspektif wahyu dan, bahkan, kita bahkan boleh melampaui itu untuk menegaskan bahawa perintah sebaliknya adalah suatu tindakan wahyu yang sendiri adalah bukti untuk kenabian dan satu aspek keajaiban.
Sayuuti mempercayai bahawa perintah itu adalah perbuatan wahyu kecuali Suras 8 ('Anfal') dan 9 ('Tauba').
Sesetengah percaya bahawa itu adalah penghakiman bebas para sahabat Nabi, walaupun bukti untuk ini adalah tidak benar dan perkara ini bukan untuk pengecualian dalam konteks ini.
Pendapat yang menyatakan perintah Suras sebagai bukan wahyu adalah berdasarkan bukti tersirat, sementara kepercayaan dalam perintah yang diilhami oleh wahyu terletak pada bukti langsung. Walau apa pun, niat kita adalah untuk membuktikan bukti matematik untuk menyokong perspektif wahyu dan, bahkan, kita bahkan boleh melampaui itu untuk menegaskan bahawa perintah sebaliknya adalah suatu tindakan wahyu yang sendiri adalah bukti untuk kenabian dan satu aspek keajaiban.
Terdapat banyak penerbitan dalam intelektual kontemporari yang berkaitan dengan mukjizat al-Quran. Ini termasuk retorik, saintifik, undang-undang, dll. Bagaimanapun, apa yang kita sebut sebagai "keajaiban berangka" masih kontroversial, itulah sebabnya ia tidak disenangi oleh para sarjana dan penyelidik.
Ini adalah lengkap bahawa terdapat kejayaan yang berjaya untuk mengkaji subjek seperti Abdul Razaq Nawfal dan penyelidik Jordan Abdullah Jalghoom dalam bukunya 'Rahsia Pesanan Al-Qur'an: Bacaan Kontemporari' . Di sini kita akan membaca pembaca dengan mata yang paling penting yang dibuat dalam bukunya dan dengan apa yang telah kita lakukan dengan cara pembangunan dan susulan:
Titik 1
Al-Quran mempunyai 114 Suras atau bab. Sekiranya kita menambah nombor siri Suras ini dengan cara ini: (1 + 2 + 3 + .... +114) jumlah keseluruhannya akan menjadi 6555.
(Selalunya anda boleh menggunakan rumus matematik berikut: (N + 1) N / 2. iaitu: (114 + 1) 114/2 = 6555.)
Persoalannya ialah: Adakah terdapat hubungan antara jumlah ini dan jumlah bilangan versi Al-Quran, iaitu 6236?
Dengan penyiasatan, penyelidik Jalghoom mendapati terdapat 60 Suras dengan bilangan versi yang lebih banyak.
Sebagai contoh, Sura kedua (Al Baqara) mempunyai 286 ayat; Sura keempat (Al Nisa) mempunyai 176, dan sebagainya.
Bilangan Suras dengan jumlah ganjil yang ganjil adalah 54. Sura pertama (Al Fatihah) mempunyai tujuh ayat; Sura kesembilan mempunyai 129, dan sebagainya.
Komen
Keputusan Jalghoom dan mendapati betul.
Sekarang, mengapa 60 dan 54?
Ini telah dijumpai merujuk kepada nombor 19 .
Titik 2
6 x 10 = 60 dan 6 x 9 = 54.
Jalghoom mendapati 60 Suras dengan bilangan ayat-ayat yang sama ada dalam dua kategori:
30 mempunyai nombor bersiri, manakala 30 mempunyai satu ganjil.
Sedangkan untuk 54 Suras dengan nombor ganjil, terdapat 27 dengan nombor bersiri dan 27 dengan ganjil.
Komen
Dengan siasatan, mendapati hasilnya betul. Inilah angka ilustrasi:
114 Suras | |||
60 | 54 | ||
30 | 30 | 27 | 27 |
Katakan bahawa 60 Suras dengan bilangan versa yang lebih banyak diletakkan di Mus'haf , anda akan mempunyai 30 Suras dengan nombor bersiri ganjil Suras dan selebihnya akan menjadi nombor bersiri.
Begitu juga, jika 54 Suras dengan nombor ganjil yang diletakkan di Mus'haf, akan ada 27 Suras bernombor bersiri dan 27 ganjil bersiri nombor.
Kita akan mendapat hasil yang sama dengan membalikkan perintah terdahulu, iaitu dengan menempatkan 54 Suras dengan nombor ganjil yang paling banyak di permulaan Mus'haf, dan menempatkan 60 Suras dengan sebutan yang hampir sama.
Dengan sebarang perintah (nombor) lain, sukar untuk mendapatkan hasil yang ditunjukkan dalam gambar di atas. Walaupun suras yang bernombor dan ganjil yang tidak bernombor tidak disusun dalam Mus'haf menurut susunan hipotetis ini, tetapi hasilnya - pengedaran bahkan ganjil dan bahkan Suras - tanpa diduga dan tidak disangka-sangka adalah sama dalam susunan yang sebenarnya dengan kes hipotetikal yang dibincangkan di atas.
Akibatnya terdapat 57 homoskop Suras, iaitu, walaupun bernombor dalam bilangan versa yang mengandungi, dan juga bernombor dalam nombor siri mereka; dan ganjil bernombor dalam bilangan versa yang mengandungi, dan ganjil bernombor dalam nombor siri mereka. Ini bererti terdapat 57 Surah yang berkulit (30 + 27).
Contoh Surga Homogen :
Sura pertama, 'Al-Fatiha': Nombor Serial (1) Bilangan versi (7) - ganjil aneh
Sura kedua, 'Al-Baqara': Nombor Siri (2) Bilangan versi (286) - bahkan-teruskan
Sura yang keempat, 'Al-Nisa': Nombor Siri (4) Bilangan ayat (176) - bahkan
Contoh Surah Heterogen:
Sura ketiga, 'Aal-I-Imran': Nombor Siri (3) Bilangan versi (200) - ganjil
Sura kelima, 'Al-Ma'ida': Nombor Siri (5) Bilangan ayat (120) - ganjil
Sura keenam, 'Al-An'aam': Nombor Siri (6) Bilangan ayat-ayat (165) - bahkan ganjil
Titik 3
Sekarang, jika kita menambah nombor siri Suras yang homogen 57 dan tambahkan ini kepada nombor versa yang masing-masing mengandungi, kita dapati jumlahnya ialah 6236. Dengan kata lain, bilangan ayat-ayat dalam Al-Qur'an.
Dengan token yang sama, jika kita menambah nombor siri Suras 57 yang heterogen dan menambahkannya kepada jumlah versa yang masing-masing mengandungi, kita dapati jumlahnya ialah 6555. Dengan kata lain, jumlah nombor bersiri individu ditambah bersama.
Komen
Kita menyiasat perkara tersebut dan mendapati hasilnya betul. Meletakkan keputusan dalam bentuk matematik yang kami dapati:
Nombor siri kumpulan homogen + bilangan ayat dalam kumpulan yang sama = jumlah bilangan ayat Al-Quran = 6236
Nombor siri kumpulan heterogen + bilangan ayat dalam kumpulan yang sama = jumlah nombor bersiri Quran Suras = 6555
Oleh itu, kita dapat melihat bahawa terdapat hubungan antara nombor siri setiap Sura dan bilangan versa yang terkandung dalam sedemikian rupa sehingga kita akan mempunyai koordinat yang mencadangkan korelasi antara nombor siri Sura dan bilangan versa itu mengandungi. Ini adalah sama untuk semua Surah Al-Quran.
Untuk melihat kedalaman isu ini, pertimbangkan bahawa jika terdapat hanya satu ayat yang kurang dalam satu Sura, maka seluruh sistem berangka kemudiannya terpisah. Sebagai contoh, jika Sura kedua mempunyai satu ayat kurang (menjadikannya 285 ayat panjang bukan 286) ini bermakna bahawa bilangan Suras dengan nombor ganjil yang berbeza akan menjadi 55 dan bilangan Suras dengan bilangan yang sama juga 59.
Begitu juga, jika Sura kedua telah diletakkan ketiga dan sebaliknya, maka Sura yang kedua akan menjadi heterogen dan yang ketiga akan menjadi homogen. Jumlah bagi Sura 2, 'Al-Baqara', (286 + 3) akan jatuh dalam kumpulan heterogen dan jumlah untuk Sura 3, 'Aal-I-Imran', (200 + 2) akan jatuh dalam kumpulan homogen. Jumlah 57 homoskop Suras tidak lagi menjadi 6236 dan jumlah Suras 57 yang heterogen tidak lagi menjadi 6555. Ini tentu saja berlaku pada mana-mana 114 suras dalam Al-Qur'an. Dalam pandangan ini jika kita mengira kemungkinan berlaku ini berdasarkan teori kebarangkalian, kita mendapati diri kita menghadapi salah satu mukjizat Al-Qur'an yang membuktikan bahawa perintah surah dan bilangan ayat adalah wahyu dari Allah yang Bijaksana, Yang Mahakuasa.
Titik 4
Jalghoom melanggar undang-undang tambahan di atas seperti berikut:
(114 + 1) 60 . 2 = 3450
(114 + 1) 54 . 2 = 3105
Jumlah = 6555
Salah satu perkara yang menakjubkan yang kita dapati ialah jumlah nombor Surah yang berjumlah 60 walaupun di dalam Al-Quran adalah 3450. Oleh itu, jumlah pesanan Suras yang berjumlah 54 ganjil adalah 3105 kerana jumlah keseluruhan telah menjadi 6555 sejak (1 + 114) 114 . 2 sebenarnya (1 + 114) (60 + 54) . 2.
Komen
Selepas pengesahan mendapati hasilnya betul.
Untuk melihat bahawa struktur matematik yang ketat ini berkorelasi dengan perintah Suras dan bilangan versa masing-masing mengandungi mengikut perintah di Mus'haf , kami cuba untuk menukar Suras 3 dan 17.
Oleh kerana kita menggantikan dua Suras yang bernombor ganjil, banyak yang kita katakan tidak berubah. Walau bagaimanapun, kami mendapati bahawa jumlah nombor siri 60 Suras dengan jumlah versinya termasuk Sura 3 adalah 3464. Jumlah nombor bersiri 54 Suras dengan bilangan ganjil yang ganjil ialah 3091.
Oleh itu, selepas ini transposisi, jumlah nombor bersiri 60 Suras dengan bilangan versa yang sama tidak sesuai dengan undang-undang matematik (1 + 114) 60 . 2 = 3450. Yang sama diterapkan kepada Suras dengan nombor ganjil. Ini terpakai kepada setiap 114 Suras.
Titik 5
Jalghoom membahagikan Surah Al-Quran berkenaan dengan nombor ke dua bahagian yang sama: 1-57 dan 58-114.Terdapat 29 Suras bernombor bersiri ganjil pada separuh pertama Al-Quran dan dengan demikian 28 orang yang bersilang.
Pada babak kedua terdapat 28 Suras bernombor bersiri ganjil dan dengan itu 29 orang yang bersilang.Beliau mendapati bahawa terdapat 28 homoskop Suras pada separuh pertama dan 29 orang yang heterogen, dan terdapat 29 homoskop Suras pada separuh kedua dan 28 heterogen.
Komen
Kita mengesahkannya dan mendapati hasilnya betul. Terdapat keseimbangan antara homogen dan heterogen di kedua-dua bahagian Al-Quran.
Titik 6
Jalghoom juga memerhatikan bahawa terdapat 27 Suras dengan jumlah ayat-ayat yang lebih banyak pada separuh pertama Al-Quran dan di sana sebelum ada 33 Suras dengan jumlah yang sama pada separuh kedua. Beliau menyatakan bahawa jumlah ayat dalam Suras 27 dengan jumlah versa pada separuh pertama adalah 2690, yang merupakan jumlah nombor bersiri 33 Suras dengan jumlah versa pada babak kedua.
Komen
Kita mengesahkan penyelidikan ini dan mendapati ia betul.
Separuh pertama Al-Quran mempunyai 57 Suras, iaitu 19 x 3.
Jika kita membiak 10 x 3 hasilnya ialah 30 dan 9 x 3 = 27.
Di sini kita mendapati bahawa terdapat 27 Suras dengan bilangan ayat dan 30 Suras dengan nombor ganjil.
Inilah ketika kita berurusan dengan babak pertama, tetapi ketika kita berurusan dengan Al-Qur'an secara keseluruhan seperti di atas, terdapat 60 Suras dengan jumlah ayat-ayat, 10 x 6, dan 54 Suras dengan nombor ganjil, iaitu 9 x 6. Dihantar dalam bentuk matematik kita mempunyai:
54 + 60 = (6 × 9) + (6 × 10) = 114
27 + 30 = (3 × 9) + (3 × 10) = 57
Selepas meninjau isu-isu penting dari penemuan Jalghoom, kita kini boleh membentangkan beberapa pemerhatian yang betul boleh dipanggil kedua-dua pelengkap dan lanjutan garis penyelidikan matematik yang tepat ini:
A. Sura 57 adalah Al-Hadid (Besi), yang menandakan berakhirnya separuh pertama Surah Al-Quran. Ia mempunyai 29 ayat.
Jika kita membiak nombor siri Sura dengan bilangan versa yang mengandunginya, hasilnya adalah 29 × 57 = 1653, iaitu jumlah nombor bersiri Suras 1-57, iaitu (1 + 57) 57/2 = 1653.
B. Atas dasar Jum'mal , sebuah sistem yang digunakan dalam bahasa Semitik (termasuk bahasa Arab dan Ibrani) di mana setiap huruf abjad mempunyai nilai berangka, kita mendapati bahawa Jum'mal dari perkataan Al-Hadid adalah 1 + 30 + 8 + 4 + 10 + 4 = 57, nombor siri 'Al-Hadid'.
Adapun perkataan Hadid , totalnya Jum'mal adalah 8 + 4 + 10 + 4 = 26, jumlah atom besi. Berat atom besi adalah 57. Menggambarkan ini !!
C. Besi mempunyai 5 isotop, iaitu berat atom ialah: 55, 56, 57, 58 dan 59. Isotop 57 berlaku di tengah seperti yang ditunjukkan dan jumlah beratnya ialah 285.
D. Berkaitan dengan ini kita dapati bahawa dalam sebuah buku yang dipanggil 'The Miracle Numerical of the Qur'an' , penulis Syria Sudqi Al-Beik mengira bahawa jumlah kekerapan bilangan bulat (bilangan keseluruhan) dalam Al-Qur'an adalah 285. Nombor 1, sebagai contoh, berlaku 145 kali; nombor 2, 15 kali; nombor 3, 17 kali, dan sebagainya, menambah sehingga 285. (Lihat Jadual di Bab 6). Pengiraan ini termasuk angka 309 dan 950, yang dinyatakan secara implisit di dalam Al-Quran. Jika kita menanyakan nombor terakhir dalam urutan nombor berturut-turut yang, jika ditambahkan bersama, sama dengan 285, kita dapati bahawa integer terdekat adalah 23. (iaitu 1 + 2 + 3 + ... + 23 = 276). Sekiranya kita melipatgandakan bilangan bilangan bulat (285) dengan nombor ini (23), hasilnya akan menjadi 6555, iaitu jumlah nombor bersiri Surah Al-Quran. Ini secara berkesan membuktikan bahawa terdapat hubungan antara perintah Mus'haf dan nombor dalam Al-Qur'an. Jadi terangkanlah ini!
E. Satu-satunya Sura yang berakhir dengan perkataan itu Nombor (' Adad - nombor) adalah Surat Al-Jinn: "Dan mengambil kira setiap perkara." (78:28) Perkataan Surat Al-Jinn adalah 285, dengan kata lain, kata' Adad adalah 285 th perkataan.
Akhirnya, dari penyelidikan ini, kita dapat menyimpulkan berikut:
1. Perintah Suras mestilah oleh Wahyu kerana tidak munasabah untuk konfigurasi matematik ini berlaku secara kebetulan. Ini adalah pandangan majoriti rakyat Sunna dan Jum'a.
2. Bilangan versa dalam setiap Sura juga merupakan wahyu (walaupun ini tidak semestinya bermakna pendapat lain mengenai bilangan tidak sah disebabkan kemungkinan, sebagai contoh, skrip yang berlainan).
3. Isu yang dibincangkan adalah penemuan kontemporari dan dengan itu mukjizat Al-Quran muncul dalam bentuk baru. Kita perlu ambil perhatian bahawa dunia nombor adalah dunia fakta dan bahasa itu adalah lebih jelas dan tegas.
4. Penemuan ini memusnahkan percubaan orang-orang orientalis untuk meragui urutan siri Mus'haf.
5. Penyelidikan sedemikian boleh menjadi kunci kepada kajian-kajian yang berkaitan dengan teks Al-Qur'an yang jauh dari aspek sejarahnya sahaja, yang digunakan oleh orang-orang yang berbohong untuk gangguan dan gangguan. Sudah tentu, kita tidak berhasrat untuk mengabaikan aspek sejarah, tetapi kita menambahnya sebagai bukti yang berasingan.
6. Pembaca akan ambil perhatian bahawa perkara itu berdasarkan penyiasatan dan bukan penghakiman bebas. Oleh itu, tidak ada ruang untuk menolak atau mengutuknya tanpa pengiraan yang lebih tepat membuktikan kesilapan hasilnya.
Ekstrak daripada "Tanda Pertama Keajaiban Nombor di dalam Al-Quran" Oleh Bassam Jarrar
Ulasan
Catat Ulasan