Kepentingan Nombor di Sura 72: 'Al-Jinn'


Kepentingan Nombor di Sura 72: 'Al-Jinn'


Menghitung bilangan bilangan bulat dalam Al-Quran dan mendapati mereka adalah  berkaitan 285. 
Jadual berikut menunjukkan penemuan tersebut:

Integer
1
2
3
4
5
6
7
8
Kekerapan
145
15
17
12
2
7
24
5
Integer
9
10
11
12
19
20
30
40
Kekerapan
4
9
1
5
1
1
2
4
Integer
50
60
70
80
99
100
200
300
Kekerapan
1
1
3
1
1
6
2
1
Integer
309*
950*
1000
2000
3000
5000
50000
100000
Kekerapan
1
1
8
1
1
1
1
1


1. Dalam hasil ini, kita bergantung pada ketepatan Concordance.

2. Nombor nombor berlaku dalam Al-Quran dalam bentuk berikut: Satu, Satu, Satu dan Satu.

3. Perkataan itu berlaku dalam kesesuaian 33 kali, tetapi sebenarnya kekerapan adalah 32 kali kerana sebelas planet dikira dalam kekerapan sebelas (11, yang harfiah satu dan sepuluh).

4. Tiga ratus tahun dan meningkat di Sura 50 ('Al-Qaf'), mengandungi nombor 300 dan nombor 9 secara langsung, tetapi nombor 309 adalah yang mencatat dalam fikiran dan, sebenarnya, satu bertujuan kerana para Sahabat Gua tinggal 309 tahun. Sebenarnya, seperti yang dibincangkan pada akhir bab sebelumnya, perkataan yang mengikuti frasa dan penyiaran di dalam gua mereka (18:25) adalah perkataan 309 jika kita memulakan pengiraan perkataan dari awal kisah para Sahabat Gua.


5. Dengan merujuk kepada Nuh, ayat - di dalamnya terdapat seribu tahun hanya lima puluh tahun (29:14) -masuk nombor 1000 dan nombor 50 secara langsung. Walau bagaimanapun, nombor 950 adalah yang mendaftarkan diri dalam fikiran dan, sebenarnya, yang dimaksudkan.



Sesungguhnya, Nuh tinggal bersama orang-orangnya yang berkhotbah selama 950 tahun atau hampir dengan nombor itu ketika kami meneroka dalam bab sebelumnya. Kami juga telah menunjukkan dalam kajian sebelumnya yang berkaitan dengan kiraan surat Sura 72.


Surah Al-Jinn - سورة الجن

[72:28] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A028
"(Tuhan mengadakan malaikat-malaikat itu) supaya Ia mengetahui bahawa sesungguhnya - (dengan jagaan mereka) - Rasul-rasul itu telah menyampaikan perutusan-perutusan Tuhan mereka, (dengan sempurna); pada hal Ia memang mengetahui dengan meliputi segala keadaan yang ada pada mereka, serta Ia menghitung tiap-tiap sesuatu: satu persatu".
(Al-Jinn 72:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

6. Telah dinyatakan bahawa bilangan bilangan bulat dalam Al-Quran adalah 285, nombor yang sama dengan 19 × 15. Kita telah mencatat lebih dari satu kajian hubungan nombor 285 ini kepada pelbagai isu berangka.


Sura 72 dan Hubungannya dengan Nombor 285 dan 19

Sura 72 adalah satu-satunya Surah di dalam Al-Quran yang menyimpulkan dengan nombor kata, yang berlaku dalam ayat dan menghitung segala-galanya dalam bilangan.

Surah Al-Jinn - سورة الجن

[72:28] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A028
"(Tuhan mengadakan malaikat-malaikat itu) supaya Ia mengetahui bahawa sesungguhnya - (dengan jagaan mereka) - Rasul-rasul itu telah menyampaikan perutusan-perutusan Tuhan mereka, (dengan sempurna); pada hal Ia memang mengetahui dengan meliputi segala keadaan yang ada pada mereka, serta Ia menghitung tiap-tiap sesuatu: satu persatu".
(Al-Jinn 72:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Jadi, apakah hubungan perkataan ini dengan bilangan bilangan bulat dalam Al-Qur'an?

Jawapannya terletak pada bilangan perkataan di Sura 72, iaitu 285 perkataan . Kisah ayat Sura 72 adalah 28 ayat.

Ini bererti bahawa bilangan pengakhiran ayat di dalam Sura juga 28. Ayat yang berakhir atau fasila (plural: fawasel) adalah perkataan yang datang pada akhir setiap ayat. Akhir ayat ayat Sura 72 adalah: indah, tiada siapa, kanak-kanak, fitnah, bohong, ketakutan, tiada siapa, takut, menonton, Rushda, melarikan diri, melarikan diri, seram, Rushda, Hataba, Menyatukan, tidak pernah, nombor, tempoh, sesiapa, pemantauan dan nombor.

Apa yang ketara adalah terdapat 27 ujung, masing-masing konsisten dengan 4 huruf kecuali satu akhir yang terdiri daripada 6 huruf. Ini bermakna bilangan huruf yang terdiri daripada pengakhiran ini adalah (4 × 27) + 6 = 114, iaitu 6 × 19, iaitu bilangan bab dalam Al-Quran. Ini juga bermakna bahawa huruf terakhir perkataan adalah huruf ke-114.

Adakah ini kemungkinan bahawa kombinasi nombor perkataan menunjukkan bilangan bilangan bulat dalam Al-Quran dan jumlah bab yang terkandung di dalamnya?

Oleh itu, pembaca mungkin tidak fikir temuan yang disebutkan di atas adalah peluang semata-mata, kita mesti menarik perhatian mereka kepada pemerhatian berikut:

1. Bilangan pengakhiran ayat Sura 72 adalah 28. Jika kita menghilangkan pengakhiran berulang, kita dapati bahawa jumlah pengakhiran adalah 19.

2. Abjad Arab mempunyai 29 huruf. Adalah ketara bahawa 19 pengakhiran yang tidak diperbaiki di Sura 72 terdiri daripada 19 huruf abjad.

3. Suku kata berlaku dalam 28 ujung 19 kali.

4. Sura 72 bermula dengan "Katakanlah: Telah diwahyukan kepadaku bahawa sebuah syarikat Jinnns mendengarkan Al-Quran." Mereka berkata ... "Wacana itu meneruskan kata-kata Jinn hingga ayat 19, maka ia memberikan kepada yang antara Allah dan Rasul dari: "Katakanlah: Aku tidak lebih dari memohon kepada Tuhanku ..."

5. Dengan merujuk kepada 'The Concordance of Words dalam Al-Quran', kita mendapati bahawa perkataan جن berlaku, sebelum Sura 72, 19 kali, tetapi tidak disebutkan selepas Sura 72 kecuali dalam bentuk الجنه.

6. Kami katakan sebelum ini, nombor perkataan adalah kata 285 Sura 72 dan huruf terakhir perkataan adalah huruf 114 huruf yang membentuk ujung ayat di Sura. Perkara ini menjadi lebih luar biasa apabila kita mendapati bahawa jumlah kekerapan huruf A, D, D dan A di Sura 72 adalah 361, (37 + 54 + 54 + 216), yang juga sama dengan 19 × 19. Bukankah kebetulan bahawa nombor perkataan mengandungi bilangan bilangan bulat dalam Al-Quran (19 × 15), bilangan bab al-Qur'an (19 × 6), dan nombor 19 × 19? Jadi, mengapa nombor perkataan ?!

Telah disebutkan sebelum ini bahawa terdapat 19 hujung yang belum diubah suai di Sura 72. Apa yang ketara adalah fakta bahawa 10 daripada pengakhiran ini diulang sebanyak 23 kali dalam pengakhiran ayat Sura 18: Rushda, Unite, Never, Count and End. Kedua-dua hujung Shatta dan Unite hanya berlaku melalui keseluruhan Al-Qur'an dalam Surah 18 dan 72. Apa yang ketara ialah terdapat 91 ujung (daripada 110) di Sura 18 yang terdiri daripada 4 huruf, seperti kes dengan semua ayat pengakhiran Sura 72 kecuali Penggabungan. Ini bermakna terdapat 19 penutupan di Sura 18 yang tidak terdiri daripada 4 huruf.

Pemerhatian berangka ini menjemput kami untuk memeriksa makna dua Suras lebih berhati-hati. Sekilas pandang kita mendapati bahawa Sura 18 bermula dengan protes terhadap mereka yang mendakwa bahawa Allah mempunyai seorang anak lelaki: "Dan untuk memberi amaran kepada mereka yang mengatakan: Allah telah melahirkan seorang anak lelaki. "Ia adalah satu perkara yang menyedihkan yang keluar dari mulut mereka sebagai kata-kata ... Apa yang mereka katakan hanyalah kepalsuan!" (18: 5) Ini juga apa yang kita dapati dalam bacaan surah Sura 72: "Dan bertasbihlah keagungan Tuhan kita: Dia tidak mengambil isteri ataupun anak lelaki. kebohongan yang melampaui batas terhadap Allah, tetapi kita berfikir bahawa tidak ada manusia atau roh yang boleh mengatakan sesuatu yang tidak benar terhadap Allah. " (72: 3)

Sudah jelas bahawa setiap dua Suras bermula dengan penolakan seorang anak lelaki. Adalah ketara dari sudut pandangan bahawa jumlah kekerapan huruf yang membentuk kata anak (anak) dalam Sura 72 adalah 457 huruf. Ini adalah jumlah surat yang membentuk 110 ayat ayat Sura 18 yang berakhir dengan "Katakanlah: Saya seorang lelaki seperti anda (tetapi) inspirasi telah datang kepada saya bahawa Tuhan kamu adalah satu Tuhan. , hendaklah dia beramal soleh, dan, dalam ibadah Tuhannya, tidak ada sesiapa yang menjadi pasangan. " (18:10) Selepas ini adalah Sura 19 (Mariam), urutan sirinya adalah penting kerana ia menggambarkan kelahiran Mesias (Yesus) dan menafikan kepunyaan anak yang diklaim kepadanya: "Begitulah Isa anak Maryam: satu kenyataan tentang kebenaran yang mereka berselisihan dengannya, tidak sesuai dengan keagungan Allah bahawa Dia akan melahirkan seorang anak lelaki, Maha Suci Tuhan! "(19: 34-35).

Mengikut ucapan berangka yang disebutkan di atas tentang Sura 72, kita merasakan kita perlu menimbang kembali tafsiran tiga ayat terakhir Sura 72: "Dia sahaja yang mengetahui yang ghaib, dan Dia tidak menjadikan sesiapa yang mengetahui misteri-Nya kecuali seorang rasul yang Dia Dan sesungguhnya Dia menjadikan segolongan pemerhati beramai-ramai di hadapannya dan di belakangnya agar Dia mengetahui bahawa mereka telah benar-benar membeli dan menyampaikan pesan Tuhan mereka. Dan Dia mengelilingi (semua misteri) yang ada bersama mereka, dan mengambil kira setiap perkara. " Apa yang akan kita tunjukkan adalah tafsiran versi-versi ini yang terbuka untuk kajian dan penyiasatan lanjut.

Kunci tafsiran kami adalah frasa: dari tangannya dan belakangnya - "... sebelum dia dan di belakangnya ..." Maksudnya boleh sebelum kemunculan Rasul dan selepas penampilannya, dan ini jelas. Bukti untuk ini adalah banyak. Satu dilihat dalam ungkapan Arab: 'Di tangan jam, seperti itu dan sebagainya' yang bermaksud "Tak lama sebelum jam". Khalifa (khalifah) diberikan gelaran ini kerana dia datang selepas orang-orang di hadapannya. Oleh itu, makna ayat-ayat itu dapat: Allah Maha Mengetahui perkara yang ghaib dan tidak mengenal siapa pun dengan misteri-Nya kecuali para Rasul yang suci yang telah dipilih-Nya. Dia menciptakan (sebelum penampilan mereka) tanda-tanda pertama atau harbinger yang diungkapkan oleh malaikat yang menyaksikan kemajuan negara-negara dan mengawasi nasib mereka. Yang Ghaib, disampaikan oleh para malaikat dan diturunkan sebelum kemunculan Rasul, adalah apa yang Allah telah izinkan dan dipilih.

Di sini kita baca di dalam buku mengenai biografi ibu Nabi Muhammad, Aamina, dan penglihatannya ketika dia diperintahkan untuk menamai anaknya Muhammad (saw). Warisan yang dihantar oleh Kristian dan Yahudi mengenai penampilan masa depan Mohammed adalah inspirasi wahyu dan malaikat untuk mempersiapkan mereka untuk penampilannya. Dikatakan dalam Hadis Rasulullah bahawa Syaitan menyerang kejahatan sementara malaikat mengilhami kebaikan. Ini disahkan dan diketahui. Nampaknya peranan malaikat tidak berakhir dengan berlakunya Rasul, tetapi mereka terus mengawasi, menjaga dan memberi inspirasi. Inspirasi ini datang pada masa yang tepat supaya mesej itu akan dihantar kepada orang ramai. Jika seseorang mengatakan bahawa mesej Rasul telah disampaikan dan tanggungjawab yang diserahkan, respons kami adalah: Mesej telah dihantar tetapi makna dan makna yang lebih lanjut boleh ditemui pada bila-bila masa. Oleh itu mesej itu akan terus dihantar ke hari Penghakiman. Oleh itu, ia akan sepenuhnya disampaikan dan dengan itu bukan sahaja dunia realiti akan diumumkan tetapi juga dunia yang Ghaib. Kemudian hari kiamat yang ditanya oleh para Idul Fitri itu akan dekat: "Katakanlah:" Aku tidak mengetahui sama ada azab yang dijanjikan kepadamu sudah dekat atau apakah Tuhanku akan menetapkannya untuk jangka masa yang panjang. berkenalan dengan misteri-Nya. "" Kecuali seorang rasul yang telah dipilihnya ... "Ini bermaksud bahawa hari Penghakiman tidak akan datang sehingga pesan itu disampaikan sepenuhnya.

Berdasarkan penafsiran ini, kita dapat meringkaskan impak versa ini seperti berikut:

1. Apabila pengetahuan tentang Ghaib berkenaan dengan Pesan Ilahi ini akan terjadi:

A. Sebelum kemunculan Rasul. Dalam kes ini, Ghaib menonjolkan penampilannya, dan ini adalah pengesahan Rasul.
B. Pada masa penampilan Rasul di mana wahyu dari Ghaib adalah suatu pengesahan dan keterangan baginya.
C. Selepas berlakunya Rasul. Di sini peranan malaikat terus di mana ia memberi inspirasi kepada orang untuk meneroka dan mengekstrak khazanah tersembunyi mesej.

2. Jam tidak akan datang sehingga mesej Rasul sepenuhnya disampaikan dan makna tersembunyi ditemui seperti yang dinyatakan dalam ayat: "Dan Dia merangkumi semua misteri yang ada bersama mereka dan mengambil kira setiap perkara (berada dalam angka borang). " (72:28)

Apa malaikat yang memberi inspirasi kepada pengetahuan Allah hanyalah apa yang Allah izinkan. Apa yang dipelajari hanyalah apa yang diajar oleh Allah. Allah telah menghitung segala-galanya yang merupakan nombor, iaitu apa-apa yang realitinya didasarkan pada nombor. Oleh itu, pemahaman asas berangka perkara membawa kita lebih dekat untuk memahami sifat dan realiti sebenar mereka. Ini bermakna bahawa pemahaman kita tentang nombor Al-Quran membawa kita lebih dekat kepada pemahaman yang benar. Ini termasuk nubuatan-nubuatan Alquran yang berkaitan dengan masa depan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

FRAKTAL SEGITIGA SIERPINSKI

I’JAZ AL-QURAN

Tanda Pertama Keajaiban Nombor Dalam Al-Quran