Nilai Numerik (Gematria) Surat Abjad dan Keajaiban Nombor

Nilai Numerik (Gematria) Surat Abjad dan Keajaiban Nombor

Abjad Arab memampatkan 29 huruf. Walau bagaimanapun, dalam abjad Abecedarian ada 28 kerana dianggap tidak ada perbezaan antara Hamza dan Alif.

Apa yang menyangkut kita tentang perintah Abecedarian ini ialah hubungan antaranya dan nilai-nilai numerik Jum'mal huruf (NVL).

Seperti yang disebutkan di atas sistem ini adalah biasa bagi bahasa Ibrani dan Arab tetapi sistem bahasa Ibrani dan Abecedarian hanya bertepatan dengan huruf ت .

Selepas itu, bahasa Arab mempunyai huruf tambahan ث ,خ , ذ , ض , ظ dan g yang boleh digabungkan dalam frasa mnemonik (walaupun tidak bermakna) thakhath dathagh .

Tidak mudah untuk mengesan asal-usul perintah Abecedarian dan perhitungan yang berkaitan dengannya dalam bahasa Semitik kerana pandangannya telah tersebar sedemikian rupa sehingga sukar untuk menentukan mana yang betul atau bahkan membuat pilihan antara mereka.

Golongan Yahudi menggunakannya secara meluas, umat Islam telah menggunakannya dalam kencan sejarah, Sufis telah menggunakannya lebih banyak, dan ahli sihir, penyihir dan ahli sihir telah menggunakannya juga.

Oleh itu, walaupun pengiraan mungkin mempunyai asas keagamaan, ia kemudian dialihkan, diubah dan diolah.
Perintah Abecedarian di Afrika Utara sedikit berbeza dari perintah terkenal yang digunakan di Timur. Dalam bentuk mnemonik yang terakhir ini terdiri daripada huruf-huruf berikut: Abjad Hawaz Hutti Kalamun Saa'fas qurishat thakhath Dathagh . Setiap huruf mempunyai nilai angka seperti yang ditunjukkan dalam jadual di bawah:



ABGDHWZHaTAY
12345678910
KLMNSin'AinFSadQaf-
2030405060708090100-
RaChinTTHKHDHDadDhadGhin-
2003004005006007008009001000-

أ
ب
ج
د
ه
و
ز
ح
ط
ي
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ك
ل
م
ن
س
ع
ف
ص
ق

20
30
40
50
60
70
80
90
100

ر
ش
ت
ث
خ
ذ
ض
ظ
غ

200
300
400
500
600
700
800
900
1000


Dalam Jum'mal (NVL), diperhatikan bahawa tidak ada perbezaan antara nilai-nilai numerik Alif dan Hamza, kerana ia mencerminkan Abecedarian, bukan huruf Abjad. Pengiraan ini telah digunakan untuk pelbagai tujuan - umat Islam telah menggunakannya untuk pertempuran, kematian, bangunan dan sebagainya. seperti yang dinyatakan di atas.

Contoh penggunaan
Ketika Sultan Barquq, seorang Mamluk Burji, meninggal, sebuah kalimat diciptakan yang menunjukkan tarikh kematiannya.Ungkapan ini dalam aprikot fil-mishmish ).

[Ini bermakna, secara literal: "Dalam aprikot (musim)" yang sangat singkat, maka implikasi penggunaan semasa sekurang-kurangnya adalah transience]. Nampaknya mereka memilih frasa lucu, tetapi juga nilai angka frasa adalah 80 + 10 + 1 + 30 + 40 + 300 + 40 + 300. Jumlahnya adalah 801, dan kemudian Sultan Barquq meninggal pada tahun 801 H.
Satu lagi contoh adalah, apabila seorang penyair yang dipanggil Dalenjawi meninggal, sahabatnya memuji beliau dalam ayat-ayat umum dan pada akhirnya bertarikh kematiannya dengan frasa maat a-sha'oru ba'da ) yang bermaksud: "Puisi mati selepas dia."   Ini datang selepas perkataan "I dated ..." yang menunjukkan titik di mana untuk mula mengira - iaitu selepas "bertarikh".   Oleh itu, tarikh kematian Dalenjawi ialah: 40 + 1 + 400 + 1 + 30 + 300 + 70 + 200 + 2 + 70 + 4 + 5 = 1123 AH.
Sudah jelas bahawa pengiraan penggunaan dalam kronologi ini sangat tidak menyenangkan dari perspektif keagamaan kerana ia adalah masalah konvensyen dan yang dibenarkan. Walau bagaimanapun, penyalahgunaan sistem ini dalam bidang nasib, sihir dan sihir telah mencipta persatuan negatif dengan sistem yang tidak negatif secara negatif.
Muhammad Ben Omar Nuwawi Al-Jawi, penterjemah, sufi dan ahli hukum Shafi'i, berhijrah ke Makka dan meninggal dunia pada tahun 1316 H. Beliau menghasilkan banyak karya, salah satunya adalah tafsiran dua jilid al-Qur'an yang diucapkannya dalam pengantar: Sudah jelas dari kata-kata ini bahawa dia memilih gelaran untuk mematuhi sistem J um'mal untuk menunjukkan tarikh dia mula menulis buku beliau (1304 AH). Saya telah memberikan contoh khusus ini untuk memberi bukti sikap seorang ulama Islam terhadap persoalan sistem Jum'mal dan menunjukkan bahawa tiada apa yang didapati salah dalam menggunakan sistem sedemikian, walaupun untuk sebuah buku tentang tafsiran Al-Quran. Kami telah menggunakannya selama beberapa generasi jadi mengapa kami tidak mempertimbangkan semula menggunakannya lagi kerana kami mendapati ia bermanfaat.
Seorang pengulas Al-Qur'an yang terkenal, Baidawi, mengatakan dalam tafsirannya mengenai pembukaan Surat Al-Baqara bahawa Nabi (as) didatangi oleh orang-orang Yahudi dan beliau membacakan kepada mereka pembukaan Al-Baqara. Mereka mengira nilai-nilai berangka huruf pembukaan dan berkata: "Bagaimana kita boleh memerintahkan agama yang akan berlangsung hanya tujuh puluh satu tahun?" Nabi (saw) tersenyum. Mereka berkata: "Adakah ada apa-apa lagi?" Dia berkata: pahit , kasar , suing dan mereka menjawab bahawa dia telah keliru mereka dan mereka tahu lagi yang mana iman yang harus diikuti. Ulasan Baidawi mengenai Hadis ini dengan mengatakan: "Dia membacakan kepada mereka dalam perintah ini dan mengesahkan kesimpulan mereka ..." Oleh itu, Baidawi menganggap bahawa Rasul (sawas) mengesahkan kesimpulan mereka.
Dalam tafsiran Shihab tentang tafsiran Baidawi, dia berkata: "Hadis ini telah disahkan oleh Bukhari dalam sejarahnya dan oleh Ibn Jarir melalui Ibn Issac Al-Kalbi ... Rantaian penyampainya lemah." Jadi, kita tidak boleh bergantung pada kesimpulan Baidawi, walaupun di sisi lain Tangan Nabi tidak pernah mengatakan apa-apa yang menafikan bahawa Jum'mal mempunyai asas keagamaan.Apa yang penting adalah terdapat bukti sama ada penafian atau pengesahan. Walaupun kita mesti berhati-hati untuk tidak menganggap bahawa kita sedang membina asas asas yang kukuh, kita dapati pengesahan itu lebih cenderung dengan cahaya Hadis yang lemah ini. Kita boleh membuktikan dengan induksi bahawa Al-Quran telah menafikan beberapa rahsia dalam kata-kata dan klausa tertentu dan oleh itu, kita mengandaikan bahawa Al-Quran telah menggunakan konvensyen linguistik bahasa Semitik ini.Lagipun, Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab!
Oleh kerana bahasa menunjukkan arti tidak ada alasan untuk menghalangnya daripada mencadangkan nilai berangka. Persoalannya ialah: Bagaimana kita tahu bahawa frasa tertentu dalam Al-Qur'an membawa rahsia berangka? Jawapan kita untuk ini adalah bahawa ini perlu dibuktikan sama ada melalui kaedah undang-undang Islam atau dengan alasan. Pembaca akan mendapati bahawa pendekatan kami untuk soalan ini adalah baru dan tiada kaitan dengan Sufi atau orang lain, sama ada mereka melakukan perkara yang betul atau salah dan menyimpang. Kami berpuas hati bahawa pembaca akan yakin dengan contoh sistem Jum'mal yang akan kami berikan yang hanya berasaskan induksi dan bukan khabar angin.
Berikut adalah contoh-contoh yang membuka pintu untuk arah baru dalam Jum'mal , contoh-contoh yang hanya melibatkan perhitungan berdasarkan perbendaharaan kata Al-Qur'an. Perlu ditegaskan bahawa dalam penyelidikan kami, kita berurusan dengan skrip Alquran yang disebut skrip Uthmaniyyah, yang dianggap oleh kebanyakan sekolah sebagai wahyu ( Tawqifi ) dengan sendirinya, kerana ia diawasi oleh Nabi sebagaimana yang diwahyukan kepadanya . Saya
Contoh 1
Masjid Suci (Masjid Suci ) ditakrifkan dalam Al-Qur'an sebagai: "Ke Bakka Makkah" (Bakkah (Makkah) penuh berkat "(3:96).


Masjid Aqsa dijelaskan: " Siapa hamba yang telah diberkati" (17: 1).


Surah Al-Israa' - سورة الإسراء

[17:1] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A001
Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(Al-Israa' 17:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Jum'mal ini ada juga 1063. Kami bertanya, apa maksudnya mereka berdua mempunyai nilai berangka yang sama?
Contoh 2
Sura 17, 'Al-Isra', Sura yang bermula dengan petikan kedua contoh pertama, juga disebut Surat Bani Israel ('Anak-anak Israel').Masjid paling jauh hanya disebut sekali dalam al-Qur'an, dalam kedudukan ini.   Berbanding dengannya membincangkan kerosakan oleh Yahudi  di bumi dan mereka "bersemangat dengan keangkuhan besar" (17: 4) yang mencadangkan kuasa politik sebenar.


Gabungan kerosakan dan kuasa sombong ini akan berlaku dua kali. Setiap kali kerosakan berakhir dengan masuknya musuh-musuh Yahudi ke Masjid Al-Aqsa.

Dalam erti kata lain, menyebutkan Al-Aqsa memerlukan menyatakan kerosakan oleh Yahudi di kawasan itu, sekali sebelum Islam dan sekali lagi. Masjid Al-Aqsa (Masjid Al-Aqsa ) ditulis dalam skrip Uthmaniyah sebagai ( Masjid Al-Aqsa ), nilai Jum'mal yang 361 (iaitu 19 × 19).

Seperti yang dibahas di atas, nombor 19 adalah akar keajaiban numerik Al-Quran. Ungkapan Ban Israel , yang ditulis dalam Uthmaniyyah sebagai , juga mempunyai nilai Jum'mal sebanyak 361. 

Contoh 3
Surat Al-Naml ( Ant ) dibuka dengan dua huruf طس .


Urutan Serial Sura di Mus'haf adalah 27 dan kami mendapati bahawa kekerapan huruf i di Sura juga 27. 
Q di sisi lain berlaku 93 kali di Sura.
93 adalah bilangan versa dalam Sura.
Oleh itu, jumlah kekerapan i   danQ adalah 120, iaitu jumlah nombor bersiri Sura ditambah bilangan ayatnya.
Akhirnya, Jum'mal perkataan Naml ( semut ) adalah 120.
Contoh 4
Putih boleh dianggap sebagai asas kepada semua warna kerana cahaya putih dapat diubah menjadi tujuh warna spektrum.
Sekiranya bercampur dengan perkadaran yang berlainan ini kemudiannya boleh menghasilkan ribuan warna. Jum'mal putih ( putih ) adalah 1 + 2 + 10 + 800 = 813.

Perkataan putih (menjadi putih) terjadi dua kali dalam Al-Qur'an. Kejadian pertama adalah di ayat 107 dari Sura 3, 


yang kedua dalam ayat 84 dari Sura 12. 


Surah Yusuf - سورة يوسف

[12:84] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A084
Dan (bapa mereka - Nabi Yaakub) pun berpaling dari mereka (kerana berita yang mengharukan itu) sambil berkata: Aduhai sedihnya aku kerana Yusuf, dan putihlah dua belah matanya disebabkan ratap tangis dukacitanya kerana ia orang yang memendamkan marahnya di dalam hati.
(Yusuf 12:84) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Perkataan pemutihan (menjadi putih) terjadi sekali dalam ayat 106 Sura 3. 


Surah A-li'Imraan - سورة آل عمران

[3:106] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A106
(Ingatlah akan) hari (kiamat yang padanya) ada muka (orang-orang) menjadi putih berseri, dan ada muka (orang-orang) menjadi hitam legam. Adapun orang-orang yang telah hitam legam mukanya, (mereka akan ditanya secara menempelak): "Patutkah kamu kufur ingkar sesudah kamu beriman? Oleh itu rasalah azab seksa neraka disebabkan kekufuran kamu itu".
(A-li'Imraan 3:106) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Kata putih (putih) terjadi dalam ayat 187 Sura 2 


Surah Al-Baqarah - سورة البقرة

[2:187] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A187
Dihalalkan bagi kamu, pada malam hari puasa, bercampur (bersetubuh) dengan isteri-isteri kamu. Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu mengkhianati diri sendiri, lalu Ia menerima taubat kamu dan memaafkan kamu. Maka sekarang setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa-apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu; dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib); dan janganlah kamu setubuhi isteri-isteri kamu ketika kamu sedang beriktikaf di masjid. Itulah batas-batas larangan Allah, maka janganlah kamu menghampirinya. Demikian Allah menerangkan ayat-ayat hukumNya kepada sekalian manusia supaya mereka bertaqwa.
(Al-Baqarah 2:187) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

manakala perkataan putih (putih) berlaku 6 kali: 7: 108; 20:22; 26:33; 27:12; 28:32 dan 37:46.
The triliteral root bā yā ḍād (ب ي ض) occurs 12 times in the Quran, in three derived forms:
  • three times as the form IX verb ib'yaḍḍat (ٱبْيَضَّتْ)
  • eight times as the nominal abyaḍ (أَبْيَض)
  • once as the noun bayḍ (بَيْض)
The translations below are brief glosses intended as a guide to meaning. An Arabic word may have a range of meanings depending on context. Click on a word for more linguistic information, or to suggestion a correction.

Verb (form IX) - to become white

(3:106:2) tabyaḍḍuwould become whiteيَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ
(3:107:3) ib'yaḍḍatturn whiteوَأَمَّا الَّذِينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِي رَحْمَةِ اللَّهِ
(12:84:7) wa-ib'yaḍḍatAnd became whiteوَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ

Nominal

(1) Noun
(7:108:5) bayḍāu(was) whiteوَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَاءُ لِلنَّاظِرِينَ
(20:22:6) bayḍāawhiteوَاضْمُمْ يَدَكَ إِلَىٰ جَنَاحِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَىٰ
(26:33:5) bayḍāu(was) whiteوَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَاءُ لِلنَّاظِرِينَ
(27:12:6) bayḍāawhiteوَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ
(28:32:6) bayḍāawhiteاسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ
(2) Adjective
(2:187:37) l-abyaḍu[the] whiteوَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ
(35:27:17) bīḍunwhiteوَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ
(37:46:1) bayḍāaWhiteبَيْضَاءَ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ

Noun


(37:49:2) bayḍuneggsكَأَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَكْنُونٌ
Sementara itu, kata-kata ( Telur dan Telur ) berlaku dalam ayat 27 Surah 35 d

Surah Faatir - سورة فاطر

[35:27] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A027
Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah, yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hitam legam;
(Faatir 35:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

an dalam ayat 49 surah 37:


Kata
Sura
Verse No.
Putih
3
107
Putih
12
84
Pemutihan
3
106
Putih
2
187
Putih
7
108
Putih
20
22
Putih
26
33
Putih
27
12
Putih
28
32
Putih
37
46
Telur
35
27
Telur
37
49
Jumlah
813
Sekiranya kita menambah bilangan ayat yang bertajuk di mana kata-kata yang bermaksud 'putih' berlaku, kita mendapati bahawa kita mempunyai jumlah yang sama seperti Jum'mal dari perkataan 'white' ( putih ), iaitu 813.

Contoh 5

Surat Al-Hadid adalah Sura terakhir pada separuh pertama Al-Qur'an dan merupakan satu-satunya Sura yang dinamai oleh unsur kimia. Nombor Surah di Mus'haf adalah 57. 

Jum'mal dari kata الحديد adalah 1 + 30 + 8 + 4 + 10 + 4 = 57 sedangkan Jum'mal dari kataحديد adalah 8 + 4 + 10 + 4 = 26.

Bahawa 57 adalah berat atom besi dan 26 adalah nombor atomnya.

Ia diketahui dalam kimia bahawa bilangan atom adalah bilangan neutron yang mengandungi nukleus dan berat atom berkaitan dengan proton ditambah neutron. Oleh itu, kita bertanya: Adakah terdapat rancangan untuk memerintahkan Sura mengikut berat atom besi   (57) yang bertepatan dengan Jum'mal dari perkataan besi ?

Ada yang mengatakan bahawa berat atom adalah 55.8 dan bukannya 57. Fakta ialah terdapat 5 isotop besi, yang mempunyai berat atom 55, 56, 57, 58 dan 59. Apa yang ketara ialah Isotop 57 berlaku di dalam tengah manakala 55.8 tidak berkaitan dengan struktur atom tetapi adalah purata yang berkaitan dengan peratusan kehadiran setiap isotop bersifat.

Berikut adalah beberapa kenyataan lanjut yang menekankan pentingnya nombor 57 dalam konteks ini:

-    Urutan bersiri Surat Al-Hadad adalah 57 dan jumlah versa di dalamnya adalah 29. 

Jika kita mengalikan 29 × 57 hasilnya adalah 1653, yang merupakan jumlah angka 1-
57. (iaitu: 1 + 2 + 3 + 4 ... + 57)

Kata besi berlaku di dalam Al-Quran di Sura 22 ('Al-Hajj') dan Sura 50 ('Qaf') dan perkataan حديدا terjadi di Sura 17 ('Bani Israel'). Perkataan الحديث berlaku di Sura 18 ('Al-Kahf'), Sura 34 ('Saba')   dan Sura 57. Setelah Surat Al-Hadid sendiri perkataan itu tidak disebutkan. Oleh itu, perkataan untuk besi berlaku 6 kali dalam Al-Quran dalam 6 surah yang berbeza.Kata besi dalam Sura 17 adalah kata 667 dalam Sura manakala perkataan الحديد في Sura 18 adalah 1402. Kata besi dalam Sura 22 adalah 368 dan kata The Hadeed dalam Sura 34 adalah 177th. Kata besi dalam Sura 50 adalah perkataan 183 di Sura sementara perkataan الحديد في Sura al-Hadid (nombor 57) adalah 461. Jadi jumlah untuk semua jawatan perkataan adalah: 667 + 1402 + 368 + 177 + 183 + 461 = 3258, akar kuadrat yang hampir sama 57, (57.0788 sebenarnya).
Kata
Sura
Word no. di Sura
Besi
17
667
Besi
18
1402
Besi
22
368
Besi
34
177
Besi
50
183
Besi
57
461
Jumlah
3258
    Perkataan itu Besi di Surat Al-Hadid datang dalam 25 sebagai: "Dan Kami menurunkan besi." Sebagai balasan kepada persoalan tersirat tentang apa kebijaksanaan di belakang menghantar besi, garis ini diikuti oleh jawapannya:   "... di mana bahan untuk peperangan yang besar dan juga banyak faedah bagi manusia , agar Allah dapat menguji siapa yang, yang tidak kelihatan, akan menolong Dia dan para Rasulnya, kerana Allah penuh dengan kekuatan, yang ditinggikan dalam kekuatan." Jika kita mengira Jum ' mal ini ada kita dapati bahawa ia adalah 3263, punca kuasa dua yang sekali lagi lebih dari 57. (57.12 sebenarnya). Perbezaan antara 3263 dan jumlah kedudukan perkataan Iron adalah 5! Jadi, apa rahsia itu?
Contoh 6
Terdapat 29 Suras dalam pembukaan Qur'an dengan huruf "bercahaya", empat daripadanya bermula dengan huruf i . Ini adalah:   Taha(Surah 20);   Tasem (Sura 26);   Tsu (Surah 27); dan   Terkutuklah   (Surah 28). Dalam bab mengenai huraian ayat dalam buku Dr Faadel Samirra'i 'Tafsiran Al-Qur'an' , beliau berkata: "Setiap Sura yang bermula dengan saya bermula dengan naratif terperinci tentang Musa (Musa) sebelum naratif lain. Contoh-contoh Suras tersebut adalah Taha di Surat Ta-Ha (Sura 20) dan Tasim pada awal Surat Shu'araa (Surah 26). Corak ini tidak berlaku di Suras dengan bukaan lain. Apa yang diadakan secara umum di kalangan Suras yang bermula dengan saya adalah kisah terperinci tentang Musa pada mulanya (dari Sura) ... "
Dalam penyelidikan kami, kami telah menyatakan bahawa huruf saya berlaku 19 kali di Sura 28 ('Al-Qasas'). Apabila kita membaca kata-kata Dr Samirra'i dan pemerhatiannya bahawa Suras bermula dengan surat yang saya huraikan pada kisah Musa, kita mengira kekerapan hujah Musa sendiri dan abangnya Haroun (Harun) di Surat Al-Qasas. Kami mendapati bahawa nama Musa muncul 18 kali dan saudaranya sekali, sejumlah 19 penampilan.Perlu disebutkan di sini bahawa semua nabi adalah persetujuan antara Musa dan Haroun yang unik - sebenarnya mereka ditugaskan dengan mesej secara serentak. Ia juga perlu diperhatikan bahawa Sura 28 tidak menyebutkan nama-nama Nabi lain selain daripada Musa dan Haroun (aleihi salaam).
Nilai numerik surat yang membentuk Musa (Musa) adalah 116, sedangkan Harun (Haroun) adalah 261. Oleh itu, jumlah Jum'mal kedua adalah 377. Atas dasar penemuan ini empat pengamatan dapat dibuat:
A - Pengiraan perkataan versa yang mengandungi nama-nama Musa dan Harun di Sura 28 adalah 377 yang sama nilai dengan Jum'mal dari kedua-dua nama bersama-sama:
Verse no.
3
7
10
15
18
19
20
29
30
Kiraan kata
9
22
17
38
16
32
18
27
19
Verse no.
31
34
36
37
38
43
44
48
76
Jumlah
Kiraan kata
19
14
17
18
27
16
13
26
29
= 377
B-    Jika kita merujuk kepada ' The Concordance of Words Al-Qur'an' oleh Muhammad Fuad Abdul-Baqi, kita dapati bahawa kekerapan Harun adalah 20 kejadian. Jika kita menambah nombor siri ini 20 Suras yang mengandungi nama Harun kita mempunyai sejumlah 377.
- Dalam Suras bermula dengan huruf I , kekerapan nama Harun adalah tujuh kali dalam ayat-ayat berikut: 30, 70, 90 dan 92 di Sura 20 ('Ta-Ha') yang bermula dengan Taha ; 13 dan 48 di Sura 26 ('Ash-Shu'araa') yang bermula dengan Tusam ; dan ayat 34 dari Sura 28 ('Al-Qasas') yang bermula denganTasem . Sekiranya kita menambah angka versinya, jumlahnya ialah 377, iaitu 30 + 70 + 90 + 92 + 13 + 48 + 34.
D-   Kekerapan nama Musa di Suras bermula dengan I adalah 46 kali. Jika kita membiak Jum'mal dari Musa dengan kekerapannya di Suras bermula dengan i hasilnya ialah 116 × 46 = 5336. Jika kita membiak Jum'mal daripada Harun dengan frekuensinya di Suras bermula dengan i hasilnya ialah 261 × 7 = 1827. Oleh itu, jumlah dua angka ini apabila ditambah bersama ialah 5336 + 1827 = 7163. Kejutan di sini ialah 7163 = 19 × 377.
Kami tidak fikir skop perkara ini terhad kepada empat pemerhatian ini. Sebaliknya kita merasakan keperluan untuk mengkompilasi pelbagai pemerhatian yang mengharapkan untuk menghasilkan undang-undang untuk kes-kes tersebut.
Contoh 7
Allah swt berfirman dalam Surah 15: "Sesungguhnya kami telah mengutus berita itu dan Kami dengan pasti akan mengawasinya." ('Al-Hijr'- 15: 9) Al-Quran telah dikekalkan oleh Allah (swt) kerana telah diwahyukan untuk semua bangsa sehinggalah Hari Penghakiman.Mesej sebelumnya, bagaimanapun, tidak perlu dipelihara kerana setiap Nabi telah dihantar kepada rakyatnya khususnya. Apakah gunanya memelihara mesej yang sah hanya untuk tempoh tertentu, untuk orang tertentu dan untuk tempat tertentu?
Adalah masuk akal bahawa ini yang menggambarkan pemeliharaan Al-Qur'an itu sendiri dipelihara dalam kedudukannya di dalam Surah ini dan di Suras yang lain. Mungkin terdapat lebih daripada satu kaedah matematik untuk menunjukkan ini tetapi di sini adalah satu kaedah yang menggambarkan titik yang melibatkan perhitungan Jum'mal :
Tema ini adalah lelaki (mesej) kerana ada ceramah tentang wahyu mesej dan perlindungannya. Sekiranya kita mencari kata-kata yang disebutkan , yang bermaksud Al-Quran dalam kes ini, dan mencari orang-orang yang diawali dengan artikel yang pasti , kita dapati perkataan di 15: 9 adalah perkataan ke-63. Penampilan seterusnya perkataan Male adalah nombor kata 575 dalam Sura 16. Seterusnya ia datang sebagai nombor kata 1103 di Sura 21. Setelah ini ia adalah nombor kata 357 di Sura 25, diikuti dengan kata nomor 62 di Sura 36. Setelah ini ia datang sebagai kata keempat di Sura 38 dan akhirnya sebagai kata nombor 63 dalam Sura yang sama. Lihat jadual berikut:
Sura
Hijr
Nahl
Al-Anbiya
Al-Furqan
Ya-Seen
Sa'adms
P
Jumlah
Serial no.
15
16
21
25
36
38
38
189
Word no. di Sura
63
575
1103
357
62
4
63
227

2416
Perhatikan bahawa perkataan itu Laki-laki dalam Sura 15 adalah kata ke-63, seperti kejadian kedua dalam r , iaitu penampilan pertama dan terakhir. Kebetulan ini mungkin membuat kita berhenti dan merenung hubungan antara perkataan yang disebut dalam penampilan pertama: "Kami telah tanpa keraguan menghantar mesej dan Kami akan menjaga ia [dari rasuah] (15: 9) dan yang terakhir: "Apa!Adakah mesej itu telah diturunkan kepada beliau [semua orang] di kalangan kita? "(38: 8) Jika kita lakukan untuk mencari:
A - Surat pertama Sa'ad adalah: "Sa'ad: Dengan Al-Quran , penuh dengan peringatan ..." Dengan kata lain , Sura bermula dengan bercakap tentang Laki-laki , pesan itu.
B- Ayat ayat dari 15: 9 hingga 38: 8 adalah 2166 perkataan, iaitu 19 × 114, 114 adalah bilangan Suras dalam keseluruhan Al-Quran, dan tema yang terdapat di sini adalah wahyu Al-Quran dan perlindungannya.
C Aya 9 dari Sura 15 dan aya 8 dari Sura 38 terdiri dari 19 huruf abjad Arab:
( ,,,,, B , h , y , r , G , z , z , p , p , s , k , l , m , n , E ,   Dan j ), Jum'mal dari huruf-huruf ini 2530. Jika kita tolak angka ini dari Jum'mal dari 15: 9 maka hasilnya akan menjadi 2530-2416 = 114, sekali lagi jumlah Suras dalam Al-Qur'an.
D - Seperti yang dapat dilihat dalam jadual, jika anda menambah nombor siri Suras yang mengandungi Lelaki dan nombor katalelaki   dalam Suras, anda akan kagum mendapati bahawa jumlahnya sama dengan Jum'mal dari 15: 9, iaitu 2416 !! !

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

FRAKTAL SEGITIGA SIERPINSKI

I’JAZ AL-QURAN

Tanda Pertama Keajaiban Nombor Dalam Al-Quran